تجهیزات مورد نیاز شغل زنبورداری


شغل زنبورداری یکی از مشاغل جذاب برای کارآفرینان است. این شغل هزینه راه اندازی چندان زیادی نداشته و قرار نیست تهیه تجهیزات زنبورداری مانعی برای راه اندازی این شغل باشد. اگر شما هم قصد دارید این شغل را راه اندازی کنید، بد نیست با تجهیزات مورد نیاز زنبورداری آشنا شوید.

قبل از اینکه به سراغ تجهیزات زنبورداری برویم، بد نیست با تمامی ملزومات راه اندازی زنبورداری آشنا شویم. این ملزومات عبارتند از:
-  فضای زنبورستان که مناسب بوده و شرایط لازم را داشته باشد
- وسایل نقلیه برای جا به جایی کندوها و انجام کارهای زنبورداری
-  کندو
- ابزار و ادوات زنبورداری مثل لباس، دودی و...
- مواد مصرفی مثل موم، دارو، چوب و ...

کندو، اولین وسیله مورد نیاز زنبورستان
طبیعی است که برای راه اندازی شغل زنبورداری، اولین وسیله ای که باید تهیه شود، کندو است. در مجله عسلنا به طور دقیق و مفصل در مورد انواع کندو و همچنین اجزاء هر کدام از کندوهای مدرن صحبت خواهد شد. اما بد نیست بدانید که مهمترین تجهیزات زنبورداری که بیشترین هزینه را نیز به خود اختصاص می دهد، خرید کندو است. البته اینکه می خواهید با چند کندو شروع کنید، میزان بودجه مورد نیازتان را مشخص می کند.
انتخاب از بین کندو بومی یا کندوهای امروزی موضوع مهمی است که باید در ابتدای کار انجام شود. هرچند امروزه پیشنهاد می شود به دلیل بالابردن بهره وری برداشت از زنبورستان، تا جای ممکن از کندوهای بومی استفاده شود.

تجهیزات و ابزارهای لازم برای راه اندازی کندو
تجهیزات و ابزارهای مختلفی برای زنبورداری مورد نیاز است. برخی از این تجهیزات قیمت چندانی ندارند اما وجود آن ها در زنبورستان ضروری است. به طور کلی می توان تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز زنبورستان را به 10 دسته مهم تقسیم کرد:
1. تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از کندوها
تجهیزات مختلفی در این دسته جای می گیرند. اولین و مهمترین آن ها لباس و کلاه زنبورداری و دستکس چرمی است. علاوه بر این دودی که دستگاه تولید کننده دود برای متفرق کردن زنبورها است نیز در این دسته جای می گیرد. اهرم، کاردک و برس نیز از جمله تجهیزاتی هستند که باید در این قسمت نام برده شوند. در آینده در مورد این تجیهزات بیشتر خواهیم گفت تا در هنگام خرید تجهیزات زنبورداری با مشکل مواجه نشوید.
2. تجهیزات مرتبط با کندو
تجهیزاتی که مرتبط با کندو هستند بسیار متنوع و مختلف بوده و باید بسته به نیاز تهیه شوند. یکی از مهمترین تجهیزاتی که در این دسته قرار می گیرد، ظروف تغذیه هستند. انواع شربت خوری ها باید بر اساس نیاز تهیه شوند. علاوه بر این، قفس حمل و معرفی ملکه و همچنین قفس جداکننده ملکه به منظور برداشت یا تولید فراروده ها نیز باید تهیه شود. شبکه مانع ملکه نیز در بسیاری از کندوها به عنوان یکی از ملزومات مورد نیاز خواهد بود.
3. تجهیزات مورد نیاز برای برداشت عسل
اولین ابزار برای برداشت عسل از درون شان، پولک تراش است. فرقی نمی کند از چنگال پولک برداری استفاده کنید یا پولک تراش کاردی، درهر صورت باید برای برداشت عسل نوعی پولک تراش داشته باشید. اکستراتور برای جدا کردن عسل از موم نیز بسیار پر اهمیت بوده و باید از برندهای معتبر خریداری شود.
4. تجهیزات برداشت، تصفیه موم و موم دوزی
تجهیزاتی که مربوط به موم و برداشت موم هستند نیز از جمله تجهیزات مورد نیز برای زنبورستان به شمار می روند. موم دوز، تخته موم دوز و موم آج دار از جمله مایحتاج یک زنبورستان است. موم دوب کن آفتابی نیز برای ذوب کردن موم های ناخالص مورد نیاز می شود.
5. تجهیزات برای برداشت گرده گل
همانطور که می دانید برداشت گرده از داخل کندو کار سختی است. در نتیجه بهترین روش این است که از ورود گرده به کندو ممناعت شود. تله گرده گیر اولین تجهیزاتی است که برای برداشت گرده گل مورد نیاز خواهد بود. در این زمینه ممکن است نوعی ظرف مخصوص برای جمع آوری گرده نیز مورد استفاده قرار گیرد.
تا به حال به روش های جمع آوری گرده گل توجه کرده اید؟
6. تجهیزات برای برداشت ژل رویال
تجهیزات خاصی برای این موضوع وجود ندارد و از تجهیزاتی که برای پرورش ملکه و جدا کردن آن استفاده می شود، در این قسمت نیز به کار می رود.
7. تجهیزات برای استحصال زهر زنبور
دستگاه مخصوص جمع آوری زهر زنبور عسل که یک دستگاه شوک دهنده الکتریکی است برای جمع آوری ماده ای مهم و حیاتی یعنی زهر زنبور عسل به کار گرفته می شود. بسیاری از زنبورداران این دستگاه را خریداری نمی کنند. این در حالی است که اگر به فکر افزایش سوداوری راه اندازی زنبورستان هستید، باید از تمامی فراروده های زنبور عسل استفاده کنید.
8. تجهیزات مربوط به پرورش ملکه
برای تولید و پرورش ملکه تجهیزات مختلف و متفاوتی فراهم می شود. قاب تولید سلول ملکه یکی از این نیازها است. علاوه بر این، تجهیزاتی مثل قاب پیوند، سوزن پیوند و چراغ پیوند نیز باید در نظر گرفته شود. شبکه مانع ملکه و کندوی جفت گیری نیز از دیگر تجهیزاتی است که برای این بخش در نظر گرفته می شود.
9. تجهیزات برای تلقیح مصنوعی ملکه
نوعی دستگاه وجود دارد که وظیفه تلقیح مصنوعی ملکه را بر عهده خواهد داشت. این دستگاه برای همه زنبورستان ها مورد نیاز نیست اما بهتر است آن را تهیه کنید.
10. تجهیزات لازم برای تعمیرات احتمالی کندوها
وسایل و ابزارآلات مختلفی باید در زنبورستان وجود داشته باشد تا در صورت بروز مشکل برای کندو، امکان تعمیر آن به صورت سریع فراهم شود. این تجهیزات می تواند چسب، میخ، چکش و ... باشد.

مواد مصرفی مورد نیاز کندو
یکی از نیازهای مهم زنبورستان، مواد مصرفی است که باید برای زنبورداری به مصرف برسد. این مواد مصرفی می تواند انواع داروهایی باشد که باید در شرایط مختلف به زنبورها داده شود. همچنین وجود شکر برای درست کردن شربت شکر در زمان های مناسب، الزامی است و باید هزینه تمامی این ها برآورد شود.
به طور کلی مبلغی باید برای مواد مصرفی در زنبورستان اختصاص داده شود تا زنبوردار با مشکل نقدینگی مواجه نشود. تنها در این صورت است که رسیدگی به کندو به نحو احسنت انجام خواهد شد.

سخن آخر
آنچه که بیان شد تنها خلاصه ای از تجهیزات مورد نیاز کندو بود. در مطالبی تخصصی در مجله عسلنا به مامی این تجهیزات به صورت دقیق اشاره کرده و نکاتی را برای خرید آن به شما گوشزد خواهیم کرد. برآورد هزینه این تجهیزات کار چندان ساده ای نیست و نیاز به استعلام روز بازار دارد؛ اما مطمئن باشید سودآوری خوب زنبورداری، خیلی زود جبران هزینه های انجام شده را خواهد کرد.